hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| رسانه‌های قم در زمره بهترین‌های کشور است

قم| رسانه‌های قم در زمره بهترین‌های کشور است

معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، رسانه‌های قم را به لحاظ کیفیت مطالب و محتوی در زمره بهترین رسانه‌های کشور خواند و گفت: استان قم با داشتن بیش از 240 نشریه تخصصی از مجموع 363 رسانه دارای مجوز همواره جزو پیشتازان عرصه تولید محتوا بوده است.

محمدجواد محرابی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار رویداد امروز، فعالیت حوزه معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سه بخش مطبوعات و پایگاه‌های خبری، تبلیغات شهری و آگهی‌ها تشریح کرد و اظهار داشت: اداره ارشاد در سال‌های اخیر تحولات بسیار بنیادی و پایه‌ای در این سه بخش داشته و توانسته نظم قابل‌توجهی به بخش‌های تحت پوشش خود دهد.او با بیان اینکه 363 رسانه در قم دارای مجوز هستند، خاطرنشان کرد: بیش از 240 نشریه تخصصی دارای مجوز در این استان نشانگر وجود ظرفیت‌های علمی بسیار غنی است و همچنین فعالیت مراكز و موسسه‌های متعدد علمی و همچنین حضور ده‌ها هزار اساتید و طلاب حوزوی از استان‌های مختلف و 100 كشور جهان، قم را به مركزی علمی در كشور تبدیل كرده است.معاون مطبوعاتی اداره ارشاد قم با اشاره به اینکه رسانه‌های قم ازلحاظ کیفیت محتوا و گستردگی پوشش ابعاد مختلف، جزو بهترین رسانه‌های کشور هستند، ابراز داشت: درعین‌حالی که تعداد رسانه‌های قم بسیار قابل‌توجه بوده هیچ زمان شاهد این نبودیم که کمیت رسانه‌ها از کیفیت مطالب و محتواهای تولیدشده کم کند.

رسانه‌های دارای مجوز به‌صورت یکسان از بسته‌های حمایتی برخوردارند

او ایجاد نظم در توزیع طرح‌های حمایتی و درآمدزایی که از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسانه‌ها صورت گرفته را از اولویت‌های معاونت مطبوعاتی خواند و بیان داشت: رسانه‌های دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی در چارچوب قوانین وضع‌شده به‌صورت یکسان از بسته‌های حمایتی برخوردارند.

محرابی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه به رسانه‌ها یکی از انواع حمایت‌ها است اضافه کرد: بسته حمایتی یارانه به رسانه‌ها از طریق وزارت ارشاد و بر اساس پارامترهایی مانند میزان تولید محتوا، ضریب کیفی، نظم در انتشار و قدرت تأثیرگذاری طبق قوانین پرداخت می‌شود. او توزیع مناسب و عادلانه آگهی‌ها را نوعی دیگر حمایت‌ها از رسانه‌ها دانست و اذعان داشت: آگهی‌های دولتی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی مطبوعات و نشریات استان است که از سال 97 در قم به ساماندهی نسبی رسیده است و هرروز در حال منظم‌تر شدن هست.

معاون مطبوعاتی ارشاد با غیرقانونی خواندن توزیع مستقیم آگهی‌های دولتی به مطبوعات توسط ادارات قم تأکید کرد: طبق قانون دستگاه‌های دولتی باید با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها آگهی‌های دولتی را در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت و این آگهی‌ها تنها به رسانه‌هایی که در این سامانه ثبت هستند تعلق خواهد گرفت.

تقدیر از فعالان عرصه رسانه به‌نوعی حمایت از رسانه‌هاست

او با بیان اینکه تقدیر از فعالان عرصه رسانه به‌نوعی حمایت از رسانه‌هاست افزود: اداره ارشاد در این راستا دومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان هم‌زمان با روز خبرنگار با محوریت خانه مطبوعات استان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پیش رو دارد.

محرابی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های مرتبط با مطبوعات اتفاق خوشایندی است که می‌تواند باعث پیشرفت کیفیت محتواهای تولیدشده گردد تصریح کرد: این اتفاق سبب تحرک و پویایی بیشتر رسانه‌های استان شده و با به وجود آمدن فضای رقابتی امکان تولید محصولات رسانه‌ای باکیفیت فراهم می‌شود. او نظارت و ساماندهی تبلیغات محیطی و تابلوهای صنفی را بخشی از فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی اداره ارشاد خواند و گفت: امروزه شاهد افزایش استفاده از عناوین و اصطلاحات بیگانه در نامگذاری اصناف هستیم و ساماندهی و حذف عناوین بیگانه واحدهای صنفی استان به‌عنوان یک ضرورت در سال جاری پیگیری می‌شود. او با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر نسبت به نوع نامگذاری واحدهای صنفی و تولیدی در قم غفلت شده است، ادامه داد: قانون ممنوعیت استفاده از عناوین و اصطلاحات بیگانه، قانونی فرادستگاهی است و برای اجرا نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح استان است. معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اظهار داشت: به دلیل اینکه این هماهنگی و حمایت در بین دستگاه‌های مختلف استان وجود ندارد، شاهد مغفول ماندن این قانون در استان و رشد نام‌های بیگانه اصناف در قم هستیم. او با بیان اینکه واحدهای صنفی و تولید باید برای نام واحد خود از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند، ادامه داد: پیش‌ازاین اداره ثبت برای صدور مجوز برای شرکت‌ها، به استعلام نام آن از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام می‌کرد که نام آن شرکت مغایر با زبان فارسی نباشد که این موضوع مدت‌هاست به فراموشی سپرده‌شده است. محرابی با تأکید بر اینکه برخورد قهری در این زمینه به‌تنهایی کافی نیست، ادامه داد: گزارش کاملی از وضعیت نامناسب استفاده از اصطلاحات بیگانه توسط واحدهای صنفی در استان در حال تدوین است تا از طریق شورای فرهنگ عمومی قم نسبت به ساماندهی این موضوع در سال ۹۸ چاره‌اندیشی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد